Golfesset som blev marknadsproffs
Publicerad: 2009-06-24 23:00Någon vidare fotbollskarriär blev det aldrig. Marcus Hedelin slutade i Bergdalens IK redan när han var 13. Istället blev golfen Marcus sport. Och han visade tidigt stor talang. Redan som 18-åring knackade han på dörren till landslaget. När han var 20 bestämde han sig för att satsa rejält och det var någonstans i den vevan som han blev medveten om sponsringens värde.
– Jag insåg att för att kunna bli bäst måste jag ha en trygg ekonomi i grunden. Jag satte ihop ett paket, en DVD-skiva, där jag sålde in mig som person och golfare. Jag träffade företag, föreläste för Rotary och fixade event där företag kunde träffas. Ganska snart hade jag en bra klädsponsor, en uppseendeväckande bilsponsor, en bra hemsida och si sådär 400 000 i intäkter, säger Marcus.
Golfkarriären gick som tåget. Han fick helsidor i Borås Tidning, vann tävlingar och blev uppmärksammad i Svensk Golf, för sin skicklighet – men också för sitt affärssinne. Och sakta men säkert kom fokus att förflyttas från golfen. Istället var det hans näsa för att knyta kontakter och bygga relationer med företag som tog över. 2006 slutade Marcus med golf.
– Jag lade av. Jag bara bröt en dag efter en tids fundering och saknar det inte alls. Idag spelar jag inte mer än ett par gånger om året och jag trivs med det. Har man levt med ett intresse dag och natt i så många år är det egentligen ganska naturligt att bryta och göra något annat, säger Marcus.
Att göra något annat blev inte vad som helst. Samma år som han lade av med golfen inledde han nämligen sin nya karriär. Nu som sponsorjägare i BHC. Och det gick förstås bra det också. Med BHC:s fina resultat på isen och med Marcus envisa sätt kunde klubben mångdubbla sina intäkter mellan 2006 och 2008.
– Jag utvecklades mycket i BHC: Fick en fri roll som passade mig perfekt. Jag har alltid haft ett stort hjärta för hockeyn och i BHC fick jag dessutom chansen att bygga upp något från grunden, de var nämligen odugliga på sponsring, skrattar Marcus.
Men så en dag, under de första sommar-månaderna 2008 fick han ett samtal. Bosse Johansson, IF Elfsborgs ordförande och vid denna tidpunkt tillförordnad klubbchef, ringde upp Marcus och erbjöd honom helt sonika en tjänst inom marknad och försäljning i klubben. Vad skulle han säga? Han hade på egen hand skapat sig ett namn inom golfen, han hade skapat ett ännu bredare kontaktnät inom BHC och nu var det förstås dags för nästa utmaning. Det var med andra ord inget att fundera över.
– Det är mitt bästa beslut någonsin. En sån professionalism som mötte mig när jag kom hit går knappt att beskriva. När de kontaktade mig kändes det som om jag var en spelare. Hela upplägget var klart och det var bara att tacka ja. Samtidigt var jag lite orolig över vad företagen skulle tycka om att jag gick från BHC till Elfsborg. Men både Bosse och Sune Lundqvist som också var med i rekryteringen, lugnade mig och sa att företagen skulle förstå. Att höra det från dem kändes tryggt. Dessutom hade de ju rätt, säger Marcus.
Idag har Marcus omkring 80 sponsorer på sitt bord. Han förtydligar dock att han inte vill kalla sig säljare. Snarare har han ett ansvar att hålla en god kontakt och relation med sponsorerna. Han tror det är därför IF Elfsborg har lyckats så bra i år trots konjunkturen. Sponsorerna får mycket tillbaka på sina investerade pengar och det finns en tydlighet som är väl inarbetad. Även internt är rollfördelningen tydlig och alla som arbetar omkring laget är lika tävlingsinriktade som laget självt.
– Vi har en härlig stämning här och det är den drivkraften som gör att jag älskar att gå till jobbet varje morgon. Vi pushar varandra att prestera bättre hela tiden och det är inget mjäk, alla säger vad de tycker vilket är bra. Så länge inte jag får skit förstås, skrattar Marcus.
Arbetet fortgår. Marcus tror att framtiden för klubben blir ännu bättre, inte minst ur sponsorsynpunkt. Samtidigt menar han att man inte är bättre än sin senaste match. Precis som för laget gäller det att hela tiden vara öppen för nya idéer och tänka långsiktigt. Och inte slå sig till ro eller bli bekväm. För egen del hoppas Marcus att han blir långvarig i IF Elfsborg.
– Får jag själv bestämma blir jag kvar här i många år. Jag vill vara med och bygga på det vi startat nu och förhoppningsvis blir jag lika gulsvart som Stefan Andreasson till slut, avslutar Marcus Hedelin med ett stort leende.
Niklas Arvidsson