Bit ihop!
Publicerad: 2010-04-19 23:00Tidigare än jag trodde kom de där onödiga motgångarna. Elfsborg har redan tappat massor av poäng och nu senast blev det alldeles för många mål i baken mot Göteborg. Nu om någonsin gäller det att bita ihop!
Trots bra spel går det emot, trots spelövertag uteblir de viktiga målen och trots kanonspelare i truppen faller laget igenom. Onödig förlust mot Helsingborg, onödiga poängförluster mot både Gefle, Kalmar och Häcken, totalt onödigt många insläppta mål mot Blåvitt.
Bra lag vinner jämna matcher, sägs det. Bra lag har tur. Och bra lag tar poäng trots sämre spel. Så är det inte idag för Elfsborg och genast dyker hemska tankar upp om hur laget kanske inte räcker till i år. Och risken är nu stor för alldeles för många känslor och tankar som kan ställa till det än värre. För när huvudet tänker för mycket, vill alltför många ta snabba, drastiska beslut.
Drastiska beslut vill jag absolut INTE. Ändra inget omedelbart. Håll på spelidén. Våga fortsätta spela och våga ihärdigt gå för vinst. Det finns alldeles för många exempel på ”Quick fixes” i fotbollsvärlden: ”Sparka tränaren, tillför en gubbe med idéer”. ”Ändra på spelidén och gå över till en annan svårförståelig nummerkombination”. Eller varför inte: ”Måla Borås Arena gul, för tegelröd funkar ju inte…”.
Nej, nej, nej. Gör inget drastiskt än. Bit bara ihop. För det finns bara en vettig väg att gå. Samma väg som alla spelare känner till. Den du tar till när det svåra spelet inte vill sig. Gör om, spela enklare. Spela precis som förut, men gör de enklare passen först. Kämpa, och spela det enklaste spelet först, så att det sitter.
Och som supporter gäller en sak: Bit ihop. Fortsätt hålla på laget. Gnäll inte. Våga tro. Och bit ihop. Nu behövs lagkänslan mer än någonsin. Stötta laget. Sjung ut ditt stöd. Och för guds skull: Bit ihop!
Gunnar Fägersten Novik
Copywriter och idékommunikatör
Fotboll i unga år med kvarterslaget Bergdalen i Borås, numera med Bollebygds IF. Spelar också med ett gäng gubbar på Arenan varje torsdag morgon. Jobbade i över 20 år som journalist, bland annat på Sveriges Radio i Borås. Numera på reklambyrån Idéinvest.