Novik: Glöm miljonerna
Publicerad: 2010-06-14 23:00Det är alldeles för mycket siffror inom svensk och internationell fotboll. Oftast handlar det om miljoner kronor som någon fått, är värd eller är skyldig. Och väldigt många är direkt förblindade av glittret och avunden som kommer med de stora siffrorna.
Förstå mig rätt, jag tror inte att vi kan vara utan pengar i idrott. Jag anser bara att fokus ligger för mycket på pengar och för lite på prestation. När en spelare eventuellt byter klubb är nummer ett alltid hur mycket såldes han för, hur mycket fick klubben han såldes från och hur stor lön får han eller hon i nya klubben. Svenska klubbar betygsätts ofta efter hur mycket pengar som omsätts, efter hur mycket arenan kostat eller hur stor skulden är. Och när värderingen av ett landslag dyker upp kan du ge dig sjutton på att det sammanlagda värdet i laget mäts i miljoner och miljarder.
Jag är innerligen trött på detta fokus på pengar. Det som gör att alla andra insatser undervärderas och glöms bort. I Elfsborgs fall handlar vardagen oerhört mycket om ideellt arbete, om fotbollsideologi och långsiktiga visioner och om klubbkänsla. Ingen i klubbledningen glömmer bort att ekonomin är viktig för att nå målen, men pengarna är inte målet i sig. Och så är det i de allra flesta klubbar jag känner till. Ett och annat undantag finns väl…
Jag tycker inte heller att det går att skylla på media. TV, radio och tidningar berättar bara om det alla andra snackar om. För vi har ALLA bländats av de pengar som fotbollen genererar.
Men om inte annat så för bara en stund: Glöm miljonerna. Värdera spelet för spelets skull. Är spelaren bra? Är spelet snyggt? Är laget fotbollssmart? Är supportrarna kloka? Är fotboll kul? Närdå?
Gå på lokal fotboll (nu när allsvenskan verkar ha glömt att det är sommar) och njut av närheten till spelet, spelarna och stämningen. Och jämför med VM: vem är kul att se? Vilket lag känns mest spännande? Och vilket lag är egentligen bäst (oavsett vem som vinner finalen)? Ha kul med fotboll och glöm miljonerna, åtminstone en stund!
Gunnar Fägersten Novik, copywriter och idékommunikatör
Fotboll i unga år med kvarterslaget Bergdalen i Borås, numera med Bollebygds IF. Spelar också med ett gäng gubbar på arenan varje torsdag morgon. Jobbade i över 20 år som journalist, bland annat på Sveriges Radio. Numera delägare på reklambyrån Idéinvest.