Elfsborgskultur
Publicerad: 2010-12-14 10:55IF Elfsborg grundades 1904 och har under sin drygt 100-åriga historia fått en stark ställning i hela Västergötland. Vi Elfsborgare ser oss som ”utmanare”. Vi är föreningen som vill sträva uppåt genom att vara lite mer på hugget, lite smartare än våra konkurrenter.
IF Elfsborg kallas sedan länge även för eleganterna vilket syftar både till det vackra spelet på planen men även till vårt oftast goda uppförande. Allt det här handlar om vår identitet, vår Elfsborgskultur, ett levande begrepp som vi vill utveckla och förmedla. IF Elfsborg är en förening som vill och kan vara med och ta samhällsansvar. Då känns det naturligt att göra det inom ramen för det vi själva ser som vår Elfsborgskultur.
Elfsborgskultur är sedan 2009 namnet på det projekt som drivs av IF Elfsborg i samarbete med bland annat Borås Stad, SISU Idrottsutbildarna och AB Bostäder. Projektet syftar till att stärka IF Elfsborgs sociala ansvarstagande och ingår som en del av Camp Elfsborg. Genom ett starkt varumärke kan en elitförening som IF Elfsborg utnyttja att vi är en förebild för främst många unga och därigenom stärka vår position som samhällsaktör i regionen.
Inspiration: Det blir allt vanligare att fotbollsklubbar använder sitt starka varumärke i ett arbete med att förmedla värdegrund. Inom företagsvärlden har begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) varit ett modeord under de senaste tio åren. CSR syftar till att företag vid sidan av sin ordinarie verksamhet är med och driver samhällsfrämjande projekt för att i första hand stärka sitt varumärke. Ute i Europa finns ett nätverk av klubbar som arbetar med vad man kallar FSR (Football Social Responsibility) där IF Elfsborg hämtar inspiration ifrån bland annat England, Nederländerna, Tyskland och Norge i hur vi utvecklar vårt sociala arbete. Många av klubbarna i dessa länder har kommit långt i samverkan mellan fotbollsklubb, näringsliv och kommun.
Verksamhet: Projektet Elfsborgskulturs verksamhet drivs utifrån tre huvudområden: Skola, Ungdom, Supporter. Vi driver eller är delaktiga i en rad olika verksamheter. Bland annat värdegrundsföreläsningar i skolor, Bra Kompis Klassfotboll, tifo-tävling för högstadieskolor, sommarprojekt i utsatta bostadsområden, supporterdialog och mycket annat.
Mål med Elfsborgskultur:
– Samordna IF Elfsborgs sociala arbete och lyfta fram som en viktig del av vår identitet som förening.
– Stärka och förmedla föreningens värdegrund
– Skapa samhörighet och stolthet i och kring föreningen
– Främja dialog och demokratiarbete
– På lång sikt, uppmuntra fler att bli medlemmar i IF Elfsborg
Vi Tillsammans: Under 2010 var devisen för IF Elfsborg Vi Tillsammans, ett begrepp som är en grundsten i den Elfsborgskultur vi vill förmedla. För att IF Elfsborg skall lyckas som utmanare och förening krävs det att alla samarbetar: spelare, supportrar, gamla, unga, sponsorer, ungdomsspelare – alla behövs. Elfsborgskultur – Vi Tillsammans tilldelades i slutet av 2010, 75 000 kr från Svenska Spels samhällspris.
Älska Elfsborg: Som en naturlig fortsättning på Vi Tillsammans arbetade vi under 2011 med kampanjen Älska Elfsborg. Budskapet handlar om att uppmärksamma och förmedla positiv supporterkultur, en annan grundsten i vår Elfsborgskultur. Älska Elfsborg tilldelades 2011 högsta summan, 100 000 kr, ifrån Svenska Spels samhälllspris.
Kontakt: Eric Sjölin, 0734-017718 eric.sjolin@elfsborg.se