IF Elfsborg drivande i ståplats-frågan

Publicerad: 2013-09-08 16:47

Måndagen den andra september höll föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) ägarmöte. Bland många viktiga saker på agendan fanns en skrivelse från IF Elfsborgs styrelse gällande ståplatsreduceringens vara eller inte vara.

På plats på mötet i Stockholm fanns såväl Elfsborgs ordförande Bosse Johansson som klubbchef Stefan Andreasson. Under mötets gång debatterades flera olika frågor men kanske mest intressant från många supportrars synvinkel var diskussionen kring ståplats-frågan.

Bakgrunden till frågan ligger i det regelverk som Svenska Fotbollförbundets tagit fram gällande arenastandarden för svenska elitfotbollsarenor. I regelverket beskrivs hur arenorna från och med 2014 ska bestå av en viss procent ståplats kontra sittplats. Ett regelverk som starkt ifrågasattas av många fotbollsanhängare runtom i Sverige.

Sedan ett par år tillbaka finns bland annat ett årsmötesbeslut inom IF Elfsborg som säger att föreningen ska verka för att regeln ska slopas, ett arbete som styrelsen med Bosse i spetsen arbetat mycket med under de senaste åren.

Ordförande Johansson berättar mer:

– Redan under min tid som ordförande i SEF tog vi ett beslut om att grundtanken för elitfotbollen i Sverige ska vara att ha den betalande åskådaren i centrum, att fotbollen ska anta ett åskådarperspektiv. Detta arbetades fram av SEF redan 2011.

Det som nu alltså skett i frågan är att en skrivelse från IF Elfsborgs styrelse lyftes fram på ägarmötet i måndags. I skrivelsen uttrycks förslaget att SEF ska arbeta för att få fotbollförbundet att skrota den generella regeln och överlåta det till klubbarna att själva få bestämma kring vilken mix man vill ha på sina arenor med tanke på respektive klubbs publiksammansättning. Det ska alltså inte styras uppifrån.

Fotbollförbundet har öppnat för att beslutet kan omprövas om det visar sig att en majoritet av SEFs medlemmar stödjer ett liknande förslag och det är arbetet kring att utreda detta som nu diskuterats.

Ordförande Johansson igen:

– Det är viktigt att poängtera att frågan inte avgjordes på mötet men det togs steg i positiv riktning. SEF kommer nu att arbeta vidare genom att den närmsta tiden kontakta och diskutera med samtliga anslutna klubbar för att stämma av vad klubbarna anser. Om en majoritet  av klubbarna ställer sig bakom vårt förslag kommer SEF att lyfta fram frågan på fotbollförbundets representantskapsmöte i november i år.

– Jag känner mig väldigt optimistisk. Flera klubbars representanter kom fram både under och efter mötet för att uttrycka sitt stöd. Detta är ett väldigt viktigt steg som tagits, att frågan öppnats upp och lyfts fram till förhandling. Jag är självklart jätteglad och hoppas att vi föreningar tillsammans kommer att kunna fatta kloka beslut, avslutar Johansson.

Text: Eva Fihn

Huvudpartners