Workshop – med fokus på framtiden
Publicerad: 2014-01-29 13:47
På tisdagskvällen arrangerades för första gången en workshop riktad till olika intressegrupper i och omkring IF Elfsborg. Syftet med kvällen? Att fundera kring och utveckla begreppet ”vi tillsammans”, för att skapa en större tillhörighetskänsla och fler engagerade elfsborgare.
Elfsborg har sedan tidigare arbetat mycket med samarbete och dialog, främst genom de så kallade supporterdialogmötena. Den här gången var det dock dags för ett nytt grepp när man bjöd in allt från supportrar till sponsorer, spelare och kanslipersonal för en kväll i diskussionens tecken på en workshop.
Representanter från A-lagstruppen, sponsornätverket, IF Elfsborgs styrelse, kanslimedarbetare samt supportrar från såväl Guliganerna som Yellow Fanatics och tifogruppen fanns på plats för att gemensamt kläcka idéer kring hur IF Elfsborg kan utvecklas.
Klubbchef Stefan Andreasson som fanns bland deltagarna hade stora förhoppningar inför kvällen:
– Jag tycker det här initiativet känns fantastiskt bra och jag ser framemot en kväll där vi kan diskutera och komma fram till idéer att arbeta vidare med som har en bred förankring hos alla olika delar av föreningen.
Kvällen inleddes så med en kort introduktion av Eric Sjölin, som även stod bakom evenemanget. Eric förklarade sina motiv till kvällen:
– Tankarna att arrangera en workshop dök upp redan under fjolåret då det under hösten exempelvis uppkom en ganska hetsig debatt kring spelarnas sätt att tacka – eller som i fallet mot Gefle borta, inte tacka – supportrarna. Det gav ett bevis på att det är viktigt att stanna upp och tänka och diskutera – vart står vi nu och hur kommer vi vidare?
– Att öppna till diskussion är viktigt för att stärka föreningsdemokratin och det är en nyckel för att vi ska kunna fortsätta utvecklas. Vi måste jobba vidare på vår Elfsborgskultur och bygga våra relationer. Vi behöver locka och engagera alla delar av publiken och vi har lyckats väl hittills. Men hur lyckas vi än bättre framöver?, frågade Eric och vände sig till kvällens deltagare.
Efter några snabba ord från klubbchef Andreasson, chefstränare Janne Mian samt biljettansvarig Jonas Kallin delades så deltagarna in i fem tvärgrupper försedda med tre olika ämnen att diskutera under cirka en timmas tid.
Kvällens teman
Hur får vi fler engagerade i IF Elfsborg, hur fyller vi Borås Arena samt hur kommunicerar vi ut jubileumsåret 2014 var de tre teman som behandlades. När så tvärgrupperna diskuterat sinsemellan under cirka en timma återsamlades man för att presentera olika idéer och förslag.
Bland de punkter som diskuterades för att få fler engagerade elfsborgare fanns bland annat: större synlighet i kranskommuner till Borås, så kallade Elfsborgsambassadörer på skolor och företag som kan tänka sig att sprida information om föreningen samt insatser för att skapa en volontärsbas där de som känner sig manade att hjälpa till en timma någon gång ibland kan anmäla sitt intresse.
Diskussionerna kring att fylla Borås Arena kretsade en del kring pris men även upplevelsen. Vad vill man betala, vart vill man sitta, är resultatet det viktiga eller kan även kringaktiviteter vara intressanta som ett steg in i ett genuint fotbollsintresse, ja dessa var några av frågorna som avhandlades. Att folk drar folk var en viktig slutsats.
Gällande jubileumsåret kretsade många av förslagen kring en historisk utställning med exempelvis dräkter och pokaler, någon form av festlig tillställning för hela ”elfsborgsfamiljen” samt att se till att i all kommunikation såväl via hemsida som marknadsföring och liknade basunera ut budskapet om Elfsborgs 110 år.
Så går vi vidare
I slutet av mötet bestämdes att man kommer att starta i gång några olika arbetsgrupper så fort som möjligt. Dessa kommer att ha olika syften och de tre grupper som kommer att sjösättas är följande:
Volontärnätverk, Flera arbetsgrupper tog upp behovet av att bilda ett volontärnätverk (En form av Elfsborgsambassadör) där medlemmar kan anmäla intresse för att ingå. IF Elfsborg använder sedan gruppen för att maila ut när föreningen behöver konkret hjälp vid marknadsföring, kampanjer, arrangemang, samhällsprojekt och liknande. Nätverket blir även ett sätt att bygga upp en kontakt med IFE så att man vet vem man som ska kontakta för förslag och initiativ. Mer info följer.
110 års jubileum, arbetet med vårt jubileum är i full gång och arbetsgruppen behöver förstärkning av engagerade medlemmar som kan arbeta med de jubileumsaktiviteter som planeras. Nästa möte för gruppen är satt till 11/2. Maila eric.sjolin@elfsborg.se vid intresse
Publikgrupp, många bra förslag dök upp kring såväl publikrekrytering som koncept på arenan. Ni som är intresserade av att ingå i gruppen maila jonas.kallin@elfsborg.se. Vi söker representanter från alla läktare på Borås Arena som kan arbeta vidare tillsammans.
Text: Eva Fihn