-Bra inför serien med allsvenskt motstånd
Publicerad: 2014-03-17 10:58
IF Elfsborg tar emot BK Häcken i kvartsfinalen i Svenska Cupen på söndag. Tränare Janne Mian ger sin syn på det västsvenska mötet.
-För vår del är det väldigt bra inför serien att få allsvenskt motstånd. Många ser Häcken som ett tufft motstånd men det kan vara precis lika tufft att möta Sirius, det har vi egen erfarenhet av och just Sirius har slagit ut både Djurgården och Halmstad nu. Det är cupförhållande som råder, det är mycket som ska fungera över en dag – bäst över 90 minuter, eventuell förlängning, straffar – bäst över en dag helt enkelt.
Det har blivit lite av en tradition att Elfsborg och Häcken möts i träningsmatch på försäsongen. Årets träningsmatch spelades den 22 februari och slutade 1-1. Efter söndagens cup-möte dröjer det bara några veckor innan lagen möts igen i Elfsborgs allsvenska hemmapremiär på Borås Arena.
-Häcken är ett lag vi kan väldigt bra. Det brukar bli trevlig fotboll då det handlar om två spelande lag. Vi har en tydlig bild av hur de spelar, deras disposition och hur spelarna är individuellt. Vi har goda chanser att slå dem och kommer att göra vårt yttersta. Jag tror att det som kommer att avgöra är dagsformen och om det finns något taktiskt överraskningsmoment, säger Mian.
Idag måndag är spelarna lediga. Tisdag kör man ett dubbelpass, ledigt onsdag och därefter träning resten av veckan fram till söndagens match. Efter den stabila segern senast mot Öster säger Mian:
-Vårt försvarsspel fungerade bra mot Öster. Vi höll linjerna, både i backlinje och på mittfältet. Anfallet såg också bra ut med fina kombinationer och även att vi fyller ytorna över hela planen. Det vi har jobbat med under försäsongen har börjat bära frukt och spelarna är sedan vi lättade på träningen fysiskt rappare och snabbare. Vi ser fram emot att möta Häcken i en match som betyder mycket för oss.
Catalina Bruna Eriksson