
Framtidens marknadsförare vet hur IF Elfsborg ska kommunicera
Publicerad: 2023-07-02 10:11, Uppdaterad 2023-07-02 10:15Som ett fotbollslag vet IF Elfsborg att en passning kan komma från sidan. Det var precis vad som skedde när sex stycken kommunikationsförslag presenterades av eleverna som går första året på digital AD/Copy på Borås Yrkeshögskola. Elfsborg hade vänt sig till reklamklassen i hopp om att få nya idéer till kampanjer som kan locka de som inte är vana att gå på fotbollsmatch.
Det vinnande förslaget presenterades av: Joel Ahlbäck, Hannah Torstensson, Karolina Saad, Emma Hellberg och Monica Olsson Rydh. Gruppen hade haft en yngre person för sin inre syn när de tog fram kampanjen som heter ”Varning för folkfest”. Affischen visar en vägskylt som manipulerats något med girlanger, sprayad text och svartgula varningsband. Ett budskap om att något spännande är på gång i stan, av event-karaktär.
Reklameleverna motiverar den annorlunda tonaliteten med att luta sig mot Elfsborgs värdeord ”utmanare”. När förslaget presenterades påpekade de att Elfsborg, utöver att vara utmanare på plan, också måste utmana i kommunikationen för att gå mot framtida segrar och för att vinna trovärdighet kring värdeorden.
Färgerna svart och gult förknippas, utöver Elfsborgs-kopplingen, även med varning. Det var så idén föddes om att varna för något positivt. En varning borde vara något som ungdomarna tar som en uppmaning, tror kommunikatörerna. Staden Borås står i centrum i kommunikationen, då fotbollslaget är synonymt med Knallarnas stad. Det smått rebelliska i tilltalet är rätt sätt att snacka med den yngre generationen, menar arbetsgruppen.
Varning för folkfest!
De vinnande bidragets material publiceras i IF Elfsborg sociala medier inför matchen mot Hammarby IF den 3 juli.