Ut med det gamla, in med det nya
Publicerad: 2012-06-02 11:20
Det råder febril aktivitet på Borås Arena trots EM-uppehållet. I samband med att allsvenskan pausat passar man på att byta ut det fyra år gamla konstgräset mot den senaste generationens matta.
Senaste bytet skedde alltså 2008 och nu är det dags igen. Arbetet inleddes redan under veckan som gått genom att granulaten, de små plastkulorna som ligger mellan stråna, sugits upp. Dessa kommer sedan att återanvändas och läggas ut i den nya mattan när man väl hunnit få konstgräset på plats.
Under fredags eftermiddagen hade man hunnit ungefär halvvägs med arbetet att rulla upp den gamla mattan. De fyra meter breda våderna rullas upp på en vals och när hela den gamla mattan har lyfts bort inleds så processen med att placera ut det nya konstgräset.
Björn Bördin, Elfsborgs säkerhets- och arenaansvarige berättar mer:
– Eftersom Elfsborg inte är ensamma om att bruka arenan står Borås Arena AB med Roger Hedlund i spetsen, bakom arbetet. Man har kontrakterat en entreprenör som sköter hela arbetet, från att ta upp den gamla mattan till att lägga ut den nya och kontrollera den.
Blir det någon skillnad då, mellan det gamla och det nya?
– Absolut, detta är den nyaste sortens konstgräs och tekniken har gått framåt sedan senaste bytet. Förut kunde man bara väva åt ett håll vilket innebar att stråna hade en tendens att luta lite mer åt ett håll. Nu väver man på ett nytt sätt vilket innebär att stråna ska peka lite mer rätt uppåt och dessutom är det mer blandad kvalité på stråna, förklarar Bördin.
I mitten av kommande vecka ska arbetet med att lägga ut det nya konstgräset påbörjas och någon gång mellan den femtonde och tjugonde juni ska planen vara färdig. Därefter kommer planen att kontrolleras så den blir godkänd för såväl allsvenskt spel som europeiskt kvalspel.
Första matchen för Elfsborgs del på det nya konstgräset blir en eventuell hemmamatch i Europa League torsdag den femte juli. Annars blir det ytterligare några dagars väntan, fram till återstarten på hemmaplan mot Mjällby söndag den åttonde juli.
Det gamla konstgräset då, vart tar det vägen? Björn Bördin berättar:
– Det gamla konstgräset kommer att komma till nytta även i framtiden. Mattan ska delas upp i en sju-åtta mindre bitar och dessa ska placeras ut på några olika skolor.
Av: Eva Fihn